De Jong Administratie

"Eigenlijk heel saai", lacht oprichter Karin de Jong. "Het contact met klanten is het leukst. Wat er de laatste tijd heel erg verschuift in de accountancywereld is het idee van het ondersteunen van de klant. Niet ‘gooi je map maar naar binnen, wij verwerken het wel’, maar: hoe kan ik mijn klant helpen om zelf slimmer te worden, dat is veel leuker."

Delen is het nieuwe vermenigvuldigen

De Jong is niet bang om zichzelf daarmee voor een deel overbodig te maken. ‘Weet je hoeveel je daarvoor terugkrijgt? Klanten voelen dat er waarde wordt toegevoegd. Je krijgt een heel andere relatie met je klant, omdat je echt met ze samenwerkt. Als een klant dat op den duur een reden vindt om het verder zelf te regelen allemaal, vind ik dat prima, want dat betekent dan hij zo goed is geworden dat hij dat zelf kan. Maar over het algemeen gebeurt dat dus niet, ze zullen altijd dat stuk advies nodig hebben. Ze worden steeds slimmer, maar ze hebben daardoor ook leukere vragen. Ik geloof dat je een heel ander soort omzet terug krijgt. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen.

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die niet op advies zitten te wachten. Van de 350 klanten zijn er zo’n 150 die zeggen: hier heb je een map, succes! Maar de nieuwere klanten willen het het liefst zelf kunnen. Dat vereist een heel andere manier van benaderen.

De server die we hier hadden staan werkte eigenlijk prima, maar Microsoft stopt met het ondersteunen van het besturingssysteem (red. Windows Server 2003). Toen ik in 1995 begon, ben ik gaan samenwerken met een ander automatiseringsbedrijf. Het grote voordeel van Lucrasoft is dat ze samenwerken met Ten Raede, een ander administratiekantoor. Net als zij werken wij veel met Unit4 pakketten. Onze vorige automatiseerder had daar te weinig kennis van. Ik zag er tegenop om over te stappen, maar met een partij zonder ingangen bij Unit4 krijg je het gewoon nooit voor elkaar. We hebben eerst gezocht naar gedeelde oplossing samen met Ten Raede Groep. Zij werken al in de cloud en we gebruiken dezelfde software, dus waarom kunnen we dat niet delen? Dat bleek toch wat ingewikkeld te zijn. De samenwerking qua werken op een gedeelde server is dan wel niet doorgegaan, maar als daar iets moet worden geüpdatet, kan dat gemakkelijk ook even hier."

 

Beter geregeld, ondanks traag internet

"Onze trage internetverbinding vormde een grote beperking. Er is wel sneller internet beschikbaar, maar voor 300 euro in de maand. Daar ben ik te eigenwijs voor, thuis krijg ik het voor 60 euro, doe normaal! Dat zorgde er uiteindelijk voor dat we toch gewoon nog een server op locatie nodig hadden.

We hebben nog even gekeken naar een hybride oplossing waarbij Office 365 in de cloud zou staan, maar ook daarvoor is het internet gewoon niet goed genoeg. Dus nu hebben we Exchange ook lokaal. Het is zoals het is. Het is ook niet erg om voor de komende zoveel jaar nog te investeren in een oplossing op locatie. Over drie jaar zien we wel weer verder. Dan is de plek hier weer anders, gaan we misschien wel ergens anders naar toe, ik weet het niet.

Ik ben altijd op zoek naar flexibele oplossingen en wilde heel graag locatieonafhankelijk kunnen werken. Dus heb ik een aantal mensen om me heen verzameld die ook voor zichzelf werken en overal kunnen inloggen. Dat is nu zoveel beter geregeld. En of dat nou hier staat of in de cloud, maar maakt verder weinig uit.

De internetverbinding blijft de bottleneck, maar tot nu toe werkt het echt al heel veel fijner dan dat het was. Het is niet meer belangrijk op welke plek je zit. Nu kunt je overal zitten, inloggen met werken met je eigen instellingen. Dat was een grote voorwaarde voor hoe de oplossing gemaakt moest worden. Ik werd er chagrijnig van dat als er een keer een Unit4-update was, we alle pc’s af moesten. Dat hoeft nu niet meer."

 

 Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. 

Karin de Jong, De Jong Administratie

Verandering kost tijd

"We zijn er nog niet hoor, het is nog geen tien, niet alles is optimaal. Maar ik weet dat een verandertraject niet in één keer goed gaat. Daarvoor is het te ingewikkeld. We werken met veel pakketten; fiscale pakketten, boekhoudkundige pakketten, digitaal dossierpakketten… Een aantal pakketten draait nog niet stabiel. Als dat allemaal werkt ga ik dansend door het pand, maar we zijn er nog niet.

Ik ben blij dat we uiteindelijk voor deze oplossing hebben gekozen. Ik wilde kunnen werken op de manier die bij mij past, binnen de mogelijkheden die er zijn. Toen bleef er vanzelf de beste mogelijkheid over. Je zal het misschien in eerste instantie anders bedacht hebben, maar de omstandigheden maken dat je een keuze maakt die voor nu gewoon goed is."

 

 

 

Kameraadschap

"Ik weet niet hoe Lucas (Vos, directeur Lucrasoft ICT Groep) het voor elkaar heeft gekregen, maar hij heeft allemaal mannen om zich heen verzameld die werken vanuit meer dan klantvriendelijkheid: kameraadschap. In mijn beleving zijn ICT’ers over het algemeen wat minder toegankelijk. Als je geen eentjes en nulletjes spreekt dan denken ze al snel: waar heb je het over? Het is me echt opgevallen dat Lucrasoft een goed team heeft verzameld van mensen die oprecht willen dat het goed komt en me begrijpen. Ook al is het dan nog niet helemaal klaar en ben ik soms echt wel aan het zeuren, ze blijven vriendelijk. Het voelt alsof we samen in dit traject zitten en ben aangenaam verrast door hoe de ‘eentjes en nulletjes’ reageren. Maar ook op de verkoop- en supportafdeling zitten toppers. Ik vind het mooi dat ze er zo proactief mee bezig zijn. Wat ze op de website hebben staan over kameraadschap, dat is dus echt. Dan denk ik: je leeft het.

Ook al is de terminal die hier nu staat geen ingewikkelde oplossing, ik heb wel het gevoel dat de klant de aandacht krijgt die ze verdient, daar ben ik gevoelig voor. Ik geloofde heus wel dat ze het allemaal kunnen en ik vind jullie tof, maar met 20 jaar ervaring bij een ander automatiseringsbedrijf, ga ik niet zomaar weg. Ze begrepen goed dat ik daar tijd voor nodig had. Daarom vond ik het de moeite waard te onderzoeken of we het niet samen konden doen. Hoewel dat niet lukte, begrijpt onze vorige automatiseerder het wel. No hard feelings. Lucrasoft heeft niet gepusht en goed begrepen waar ik vandaan kom."