Bas Heeremans Accountmanager - Lucrasoft IT Beheer 4 april 2018

 

Vijf tips om het maximale uit jouw e-mailhandtekening te halen

Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel e-mails er vanuit jouw bedrijf worden gestuurd? Een kantoormedewerker verstuurt gemiddeld zo’n 40 e-mails per dag. Voor de meeste bedrijven is een e-mailhandtekening al een vast onderdeel van elke verstuurde e-mail. En terecht! Het is het digitale visitekaartje voor je bedrijf. Met de juiste e-mailhandtekening versterk je je identiteit en professionaliteit en draag je bij aan de conversie. Wij geven je graag 5 tips om het maximale uit je e-mailhandtekening te halen.

 

 

1. Hou het simpel

Vermeld alleen de noodzakelijke gegevens en vermijd meerdere verschillende kleuren, lettertypes en -groottes of afbeeldingen. Less is more. Zo voorkom je dat de ontvanger onnodig moet zoeken naar je contactinformatie. Wat vermeld je dan wel? In ieder geval wie je bent, je bedrijfsnaam, je functie en hoe je te bereiken bent. Ook hierbij geldt: hou het simpel. Eén vast en één mobiel telefoonnummer is voldoende. Zorg ervoor dat de handtekening niet te breed is, zodat het ook op mobiele apparaten goed leesbaar is.

 

 

2. Volg de huisstijl

Zorg ervoor dat het kleurgebruik en het lettertype overeenkomen met de huisstijl van je bedrijf. Als je bedrijf geen handboek heeft voor de huisstijl, kan je website als inspiratie dienen. Zorg in ieder geval voor consistentie. Gebruik je kleuren? Zorg dan dat je niet meer dan 3 kleuren gebruikt en dat deze aansluiten bij de huisstijl.

 

 

3. Gebruik je bedrijfslogo en maak links naar social media

Je bedrijfslogo is je visitekaartje en hoort in elke e-mail te staan. Zorg ervoor dat het logo gelinkt is naar je website. Omdat marketing en communicatie steeds meer plaats vinden via social media, voeg je een aantal mooie, kleine social media-iconen toe. Zo zorg je niet alleen voor branding, maar geef je de ontvanger ook de kans jouw bedrijf beter te leren kennen. 

 

 

4. Gebruik het als marketingtool

Elke uitgaande e-mail is een marketingkans voor je organisatie. Je kan daarom een banner toevoegen aan de e-mailhandtekening om acties te promoten of een bepaald product onder de aandacht te brengen. Let daarbij wel op dat de banner relevant is voor de lezer en subtiel vormgegeven is, zodat het niet op spam gaat lijken. Door een ‘tracking link’ toe te voegen aan de afbeeldingen hou je precies bij wie wanneer waar op klikt. Zo kan je je e-mailhandtekening nog beter optimaliseren.

 

 

5. Beheer zelf de e-mailhandtekeningen

Laat medewerkers niet zelf een e-mailhandtekening opstellen, maar beheer alle e-mailhandtekeningen centraal met een daarvoor bestemde tool. Zo weet je zeker dat alle handtekeningen consistent en up-to-date zijn. Gebruik bijvoorbeeld Exclaimer. Hiermee kunnen bedrijven met Office 365 centraal e-mailhandtekeningen ontwerpen en beheren voor iedere gebruiker die e-mail verzendt, vanaf elk apparaat.

 

Back