Redactie Marketing & Communicatie 20 januari 2017
Het resultaat telt

 

Einde van de cookiemelding in zicht

Tijdens het browsen worden we overladen met cookiemeldingen. Naast dat deze meldingen nauwelijks effectief zijn, zorgen ze voor onnodige last bij zowel gebruikers als bedrijven. Als het aan de Europese Commissie ligt, verdwijnt de cookiemelding daarom in de huidige vorm.

 

De Commissie stelt voor om internetgebruikers niet langer per individuele website toestemming te vragen voor het opslaan van cookies. In plaats daarvan hoeven gebruikers slechts een keer in de browser aan te geven welke cookies en andere informatie van derde partijen geaccepteerd wordt. Voor minder privacygevoelige cookies, bijvoorbeeld cookies die onthouden wat er in je ‘winkelmandje’ zit of die het aantal bezoekers van een website bijhouden, is geen toestemming meer nodig.

Het voorstel van de Europese Commissie gaat verder dan het aanpassen van de cookiewetgeving. Ook de privacy van EU-burgers en de verwerking van privégegevens komt aan bod. De commissie stelt onder andere voor om de privacyregels die voor traditionele telecomaanbieders gelden ook van toepassing te laten zijn op online communicatiediensten, zoals WhatsApp, Facebook Messenger en Skype. Zowel de inhoud van berichten als gegevens over tijdstip en locatie van het versturen zouden geanonimiseerd of verwijderd moeten worden als de gebruiker niet wil dat ze worden bewaard.

Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de individuele EU-lidstaten. Dit zal op zijn vroegst in mei 2018 zijn.