Redactie Marketing & Communicatie 14 oktober 2014

 

BLOG: Cloud beheer

Het gebruik van Clouddiensten is fantastisch! Toch? Overal en altijd toegang tot alles wat je nodig hebt op het device dat je op dat moment gebruikt.

 

Loop ik hier door het pand en is er iets dat onderhoud vraagt? Even een foto schieten en seconden later staat hij automatisch op mijn laptop. Alleen nog even doorsturen naar de loodgieter, elektriciën of schilder en klaar. Thuis gewerkt aan een bestand, opgeslagen in Google Drive, OneDrive of Dropbox, en vervolgens tijdens een vergadering doorsturen naar collega’s.

Dat ik op kantoor achter een pc werk aan een document en hier thuis op een iPad nog wijzigingen in doorvoer, om vervolgens de presentatie onderweg door te nemen op een smartphone is een normale gang van zaken geworden.

Binnen jouw organisatie maakt ook ongetwijfeld een groeiende groep mensen gebruik van deze oplossing. En terecht zou ik willen zeggen, want het groeiend aantal diensten en apps maakt dit zowel zakelijk als privé onwijs makkelijk, het scheelt tijd en kost veel minder moeite.

Wat wij wel mee willen geven als aandachtspunt is de beheersbaarheid van deze diensten en belangrijker nog de veiligheid van (bedrijfkritische) data. Het zal bijvoorbeeld niet de eerste keer zijn dat een dienst gehackt wordt. Als data buit genomen wordt is dat erg vervelend, maar vervelender nog als je niet eens weet dat de dienst binnen de organisatie gebruikt wordt voor zakelijke data en je dus niet op de hoogte bent van het veiligheidsrisico.

Raden wij het gebruik van (gratis, wat niet bestaat) bekende diensten af? Nee helemaal niet! Het is alleen wel aan te raden om na te denken over de risico’s en of deze al dan niet aanvaardbaar zijn. Wij denken hier graag vrijblijvend in mee. Loop gerust eens binnen voor een goede bak koffie en een gesprek.